Szeretettel köszöntelek a Forma1 Fan Club közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Köszöntelek a sebesség szerelmesei között!
Remélem tetszik amit találsz nálunk és szívesen csatlakozol hozzánk!!!A Forma-1 az autósport legfelsőbb kategóriája itt a legjobbak küzdenek egymással!
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Forma1 Fan Club vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Forma1 Fan Club közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Köszöntelek a sebesség szerelmesei között!
Remélem tetszik amit találsz nálunk és szívesen csatlakozol hozzánk!!!A Forma-1 az autósport legfelsőbb kategóriája itt a legjobbak küzdenek egymással!
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Forma1 Fan Club vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Forma1 Fan Club közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Köszöntelek a sebesség szerelmesei között!
Remélem tetszik amit találsz nálunk és szívesen csatlakozol hozzánk!!!A Forma-1 az autósport legfelsőbb kategóriája itt a legjobbak küzdenek egymással!
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Forma1 Fan Club vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Forma1 Fan Club közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Köszöntelek a sebesség szerelmesei között!
Remélem tetszik amit találsz nálunk és szívesen csatlakozol hozzánk!!!A Forma-1 az autósport legfelsőbb kategóriája itt a legjobbak küzdenek egymással!
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Forma1 Fan Club vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Colin Chapman
Az 1928-as születésű Colin Chapman az autótervezés Mozartja, a Lotus autómárka atyja, Forma-1-es forradalmár. Az ember, aki gyökeresen megváltoztatta a Forma-1-es kocsik arculatatát, még ma is meglátszanak a keze nyomai. Ő vezette be először a spoilereket, vagy például az ő műve a szárnyas autó (Wing-Car) is. Ha ő nem lett volna, talán másképpen néznének ki a mai versenyautók. Neki köszönhetjük, hogy a sportág egyáltalán fejlődött, s hogy jó irányba fejlődött.
Colin Chapman csapata, a Lotus 1958-1994-ig szerepelt a Forma-1-ben, és ezalatt több bajnokságot is nyert. A Lotus hétszeres konstruktőri és hatszoros pilóta világbajnoki címet gyűjtött be.
A márka legnevesebb versenyzői: Jim Clark, Graham Hill, Emerson Fittipaldi, Jochen Rindt, Mario Andretti, Nigel Mansell, Ayrton Senna, Nelson Piquet, Mika Häkkinen.
Lotus-pilótaként Clark kétszer (1963, 1965) lett világbajnok, míg a többiek egy-egy alkalommal: Hill 1968-ban, Rindt 1970-ben, Fittipaldi 1972-ben, Andretti 1978-ban.
Illik a felsorolást Jim Clarkkal kezdeni, aki korának született tehetsége volt. A csendes skót pilóta kisajátította magának a 60-as évek közepét, neve eggyé vált a Lotus csapattal, s Colin Chapman istállótulajdonos és autótervezővel egészen félelmetes párost formáltak.
Igaz, Clark a világ akkori legjobb autóit vezethette, ám azt jobban tette, mint bárki más a kortársai közül. Ha Chapman megbízhatóbb autókat alkot, akkor nem csak két világbajnoki címet nyert volna Clark.
S hogy miért nem voltak az autók elég megbízhatóak? Épp azért, mert túl forradalmiak voltak. A Lotus mindig is elöl járt az F1-es technikai újításokban, ám a tudatos "könnyűvé építés" gyakran vezetett a motor elfüstöléséhez és technikai szerencsétlenségekhez. Jochen Rindt erről a következőket mondta: "A Lotusszal vagy világbajnok leszek, vagy meghalok." 1970-ben mindkettő bekövetkezett...
A 60-as, 70-es években - immáron Lotus-Ford néven - verhetetlen volt a csapat. Colin Chapman szinte évente előrukkolt valami forradalmi ötlettel, a Monocoque-karosszéria feltalálója is hősünk volt. Szintén az ő nevéhez fűződik az a változtatás, hogy az 50-es évektől az autók orrán lévő kerek hűtőnyílást eltörölte, és a Lotust 1972-ben ék alakú karosszériával, valamint két oldalsó hűtőnyílással szerelte fel. Mivel addig nem tesztelt fémeket is beépített az autóba, pilótái életét is veszélyeztette.
1968-ban meghalt Jim Clark és Mike Spence Indianapolisban. 1969-ben a Lotus-49 Graham Hill és Jochen Rindt egymás után szenvedett balesetet a gyenge hátsószárny-felfüggesztés miatt, Rindt az Olasz Nagydíj edzésén a falnak csapódott, és életét vesztette.
Emerson Fittipaldi 1972-es vb-diadala után öt évvel a Lotus a Ground-effect elnevezésű autókkal forradalmasította a Forma-1-et, melynek lényege, hogy teljesen sík az autó alja, így a kis légnyomás miatt az aszfalt szinte magához szívja a járművet, a leszorító erőt ezzel jelentősen megnövelve. Mario Andretti volt az utolsó Lotus-világbajnok 1978-ban.
A következő Lotus 80-as modellel Chapman túlzásba vitte Wing-Car ötletét, és 1980-ban igazi kudarcot vallott. 1982-ben tudott Zeltwegben Elio de Angelis a Lotusnak négy év után ismét futamgyőzelmet szerezni. Colin Chapman 1982 december 16-án távozott az élők sorából. A Forddal való együttműködés 1983-ban zárult le, miután a Renault szállította turbómotorjait a csapat számára.
A Lotus 100TA Renault 1986-os visszalépését követően egymás után váltogatták egymást a motorbeszállítók (Honda, Judd, Lamborghini, Ford, Mugen Honda), ám ezek a motorok már mind gyengék voltak. 1988-ban új első számú pilóta érkezett a Lotushoz Nelson Piquet személyében, aki azonban nem tudott olyan eredményeket elérni, mint előtte Ayrton Senna. Az utolsó győzelmeket is a brazil szerezte 1985 és 1987 között.
Eztán a csapat már nem nyert soha többé versenyt, a Lotus 1994-ben megszűnt, a britek tradicionális márkájának azonban azóta is megannyi lelkes szurkolója maradt.
A Forma-1-es búcsú ellenére a Lotus utcai részlege még jelen van a piacon, a Lotus márkanevet továbbra is kedvelik a sportautók szerelmesei. A jelenkor Lotusai is a régi Colin Chapman-féle pillekönnyű technikára épülnek, a vezetési élményük fantasztikus, ám a kényelem nem az erősségük.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó bejegyzések:
McLaren.