Szeretettel köszöntelek a Forma1 Fan Club közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Köszöntelek a sebesség szerelmesei között!
Remélem tetszik amit találsz nálunk és szívesen csatlakozol hozzánk!!!A Forma-1 az autósport legfelsőbb kategóriája itt a legjobbak küzdenek egymással!
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Forma1 Fan Club vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Forma1 Fan Club közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Köszöntelek a sebesség szerelmesei között!
Remélem tetszik amit találsz nálunk és szívesen csatlakozol hozzánk!!!A Forma-1 az autósport legfelsőbb kategóriája itt a legjobbak küzdenek egymással!
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Forma1 Fan Club vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Forma1 Fan Club közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Köszöntelek a sebesség szerelmesei között!
Remélem tetszik amit találsz nálunk és szívesen csatlakozol hozzánk!!!A Forma-1 az autósport legfelsőbb kategóriája itt a legjobbak küzdenek egymással!
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Forma1 Fan Club vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Forma1 Fan Club közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Köszöntelek a sebesség szerelmesei között!
Remélem tetszik amit találsz nálunk és szívesen csatlakozol hozzánk!!!A Forma-1 az autósport legfelsőbb kategóriája itt a legjobbak küzdenek egymással!
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Forma1 Fan Club vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Rövid történet a kezdetektől
Bruce McLaren tehetséges versenyzõ volt, aki saját erejébõl jutott el a versenyzés csúcskategóriájába. 4 futamgyõzelménél és pontjainál azonban sokkal fontosabb és maradandób alkotása a McLaren csapat. Miután a Cooper csapatnál Jack Brabham csapattársaként bemutatkozott, néhány sikertelen év után úgy döntött, Brabham példáját követve õ is saját csapatot alapít. 1966-ban indult elõször McLaren autó Forma 1 futamon, de a versenyképtelen motorok miatt nem sok eséllyel. 1968-ban már Denny Hulme vezette a másik autót (McLaren mindig maga vezette az egyiket), és a legendás Cosworth DFV szolgáltatta a meghajtást, amivel Hulme kis híján meg is nyerte a bajnokságot.
1970-ben Bruce McLaren egy edzésen életét vesztette, de csapata együtt maradt. Igaz a nagy sikerekre várni kellett, de 1974-ben ez is eljött, amikor a Lotus-tól érkezõ Emerson Fittipaldi megnyerte az egyéni világbajnokságot, a csapat pedig története során elõször a konstruktõri címet szerezte meg. A következõ évben Fittipaldi nem tudta megvédeni címét Niki Lauda Ferrarijával szemben, 1976-ban pedig elhagyta a csapatot. Helyére James Hunt került, aki 1976-ban, Lauda rettenetes balesete után megnyerte a bajnokságot, de a konstruktõri versenyben nem tudták a Ferrarit befogni.
Ez után a McLaren lemaradt a tervezésben, az új aero elemek megjelenése hátrébb szorította a sorban. 1984-ben a csapat részvényeinek többsége Ron Dennis kezébe került, aki Bruce McLaren emléke iránti tiszteletbõl nem változtatta meg a csapat nevét, saját cége, a Management Project 4 neve mindössze az autók megjelölésénél került felhasználásra. Az elsõ MP4-es szénszélas karosszériájával, amit John Barnard tervezett, a kitûnõ Porsche Tag turbómotorral, és olyan pilótákkal mint Alain Prost és Niki Lauda, azonnal esélyesnek tûnt a sikerre. Ami nem is maradt el, 1984-ben Lauda, 1985-ben Prost lett a világbajnok. 1986-ban ismét Prost-ot koronázták meg az év végén, de addigra a Honda turbómotorjával induló Williams-ek voltak az uralkodó versenygépek, és a Williams nyerte a tervezõk bajnokságát. 1987-ben már mindkét címért folytatott harcban alulmaradtak, ám 1988-ra sikerült megszerezniük a Honda motort, és abban az évben az MP4/4-ben Prost és új csapattársa, Ayrton Senna legázolták a mezõnyt, 16 versenybõl megnyerve 15-öt. A bajnok 1988-ban Senna, a következõ évben Prost volt, de kettejük viszonya megromlott, aminek a vége az lett hogy Prost a Ferrari-hoz igazolt.
MP4/4 az egyik legsikeresebb modell.
Senna 1990-ben és az utána következõ évben is megnyerte a bajnokságot, a csapat pedig a konstruktõri címet, mígnem 1992-ben a Honda kiszállt, és a helyére kerülõ Ford motor nem bizonyült olyan sikeresnek. 1992-ben és 93-ban Senna vitte a zászlót, futamgyõzelmeket szerezve, de a Williams ellen nem sok esélye volt. 1994-ben Senna is elhagyta õket, és a Peugeot próbálkozása a Forma 1-ben mint motorszállító katasztrofálisan sikerült, a McLaren eltûnt a középmezõnyben, ahonnan csak néha tudta kiragadni Mika Hakkinen képessége.
1995-ben a Mercedes-szel léptek szövetségre, és ez az együttmûködés a mai napig tart. Nem indult azonnal sikerekkel, de 1996-tól a McLaren ismét megjelent az elsõ sorokban és a dobogó közelében, David Coulthard révén pedig gyõzelmet is arattak. 1997-ben Coulthard és Hakkinen is felállhatott a dobogó legmagasabb fokára, és Adrian Newey érkezésével újra meghatározó erõvé váltak. 1998-ra az MP4/13 vált a mezõny domináns autójává, Hakkinen és Coulthard uralták az évet, bár Schumacher és a Ferrari az utolsó futamig a nyakukban lihegett, év végén újra a csapaté lett a világbajnoki cím, egyéniben pedig Hakkinen-é.
Ebben az évben jelentkezett elõször az a két tulajdonság, ami többé kevésbe azóta is jellemzi a McLaren autóit: gyorsaság, a megbízhatóság rovására. 1999-ben Mika Hakkinen (saját hibájai mellett) kis híjján emiatt vesztette el a címet Eddie Irvine ellenében, a konstruktõri címet pedig meg is szerezte a Ferrari, ha csak egy hajszállal is. 2000-ben viszont már nem volt ami megállítsa a Ferrari-t, bár a küzdelem ezúttal is szoros volt. 2001-tõl a csapat mindig az élvonalban volt, de soha nem sikerült igazán domináns versenygépet alkotniuk. 2001-ben Coulthard és a csapat is második lett, de komoly lemaradással, és az idény végén Hakkinen visszavonult.
2002-re Kimi Raikkönen került a helyére, az MP4/17 azonban nem volt ellenfele a Ferrari-nak, és a csapat a konstruktõri versenyben is a 3. helyre szorult vissza az erõsödõ Williams-BMW mögé. 2003-ban sem sikerültek a dolgok, az MP4/18 kudarcnak bizonyult, Raikkönen és DC az elõzõ évi autó javított verziójával indult, ami jó alap volt ugyan, de a bajnoki címekhez kevés, és Raikkönen az utolsó futamig tartó küzdelemben vesztett Schumacher ellenében, a csapatversenyben pedig a McLaren ismét a 3. helyre szorult. 2004-ben az MP4/19 és a Mercedes motor katasztrofálisan megbízhatatlan volt, és a csapat mindössze az 5. helyen zárt év végén.
2005-öt az MP4/20-al kezdték, ami némi botladozás után a mezõny leggyorsabb konstrukciójának bizonyult - és majdnem a legmegbízhatatlanabbnak. Raikkönen összeszorított foggal küzdött, soha nem adva fel, de év végén a Renault és Alonso ünnepelhetett. Raikkönen 6 gyõzelme mellé a 2 futamot kihagyó új pilóta, Juan-Pablo Montoya még hármat szezett, de ez is kevésnek bizonyult, és 9 ponttal a francia csapat nyerte a konstruktõrök bajnokságát.
2006-ra ismét Montoya és Raikkönen lett a csapat két pilótája – azzal a tudattal, hogy év végén valamelyiküknek menni kell, mivel 2007-től a Renault bajnoka, Alonso érkezett a csapathoz. A végén az élet salamoni döntést hozott – egyikük sem maradt. Montoya év közben hagyta el a csapatot, miután nagyon megromlott a viszony, Kimi pedig a Ferrarihoz igazolt, megunva az örökös problémákat, amik 2006-ban is jellemezték az autót. Néha gyors volt, de soha nem eléggé, és továbbra is megbízhatósági problémákkal küszködtek.
2007-re az immár kétszeres bajnok Alonso mellé az egyik legígéretesebb újonc tehetség, Lewis Hamilton került, így várható volt, hogy pilóták terén a csapat nagyon erős lesz. A kérdés ezúttal is a technika volt, az első autó hosszú évek óta, amit Adrian Newey nélkül terveztek. Aztán elkezdődött az évad, és szinte semmi nem úgy alakult, mint ahogy az várható volt. Az autó nagyon jó volt, a pilóták is remekül teljesítettek, de ami sikerült Prost és Senna esetében, az csúfos kudarccal végződött Hamilton és Alonso esetében. Hamilton méltó ellenfelének bizonyult Alonsonak, de Ron Dennis egyre inkább a fital angolt favorizálta, és ez végül oda vezetett, hogy Alonso viszonya, akárcsak Prosté két évtizeddel előtte, megromlott csapattársával, Dennis-szel és a csapattal is. A Magyar Nagydíjon ez odáig vezetett, hogy Alonso és Hamilton is megpróbálta akadályozni a másikat a jó köridő elérésében, és ezért végül a csapatot büntették meg. Mint kiderült, az ezzel elvesztett 15 pont amúgy is a csapatbajnoki címükbe került volna, de ekkor még hátra volt az igazi nagy pofon.
A 2007-es kémbotrányról még valószínűéeg sokat fognak beszélni, bár nem ez volt az első eset, amire fény derült, és garantáltan történtek, sőt történnek hasonlóak, de ez volt az első ami ilyen léptékű volt, és egy csapat le is bukott vele. Ez a csapat a Mclaren lett, akik a Ferrari szinte teljes 2007-es bibliáját megszerezték, és használták. Az ítélet: a csapat kizárása a bajnokságból (a pilóták megtarthatták pontjaikat, és a McLaren is indíthatta autóit és pilótáit a futamokon, de csapatbajnoki pontokat már nem szerezhettek), és egy jókora pénzbírság, 100 millió dolláros rekordösszeg. Mindennek a tetejébe a belső torzsalkodások és némi pech oda vezetett, hogy az utolsó futamon az akkor 3. helyen és reménytelen helyzetben lévő Raikkönen Hamiltont és Alonso-t is megelőzte a bajnokságban, szó szerint a szezon utolsó köreiben énekelve ki a sajtot a szájukból.
A McLaren történetének talán legsötétebb évét zárta: elvesztették a pilóták bajnokságát, kizárták őket a csapatbajnokságból, jókora pénzbírságot kaptak, akkor, amikor Alonso távoztával és a botrány miatt amúgy is szponzorokat fognak veszíteni, az illegálisan szerzett információk miatt jónéhány fejlesztésüket be kell fagyasztaniuk, és mindehhez hatalmas csorbát szenvedett a csapat eddig makulátlan hírneve.
2008-ban a csorbát sikerült kiköszörülni,bár csak az egyéni diadal lett az övék mégis sikeres évet tudhatnak maguk mögött.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó bejegyzések:
Mosley megy, a csapatok maradnak!
Mérnök zseni
A McLaren fegyvere: MP4-24
A Honda kiszál a cirkuszból!