Szeretettel köszöntelek a Forma1 Fan Club közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Köszöntelek a sebesség szerelmesei között!
Remélem tetszik amit találsz nálunk és szívesen csatlakozol hozzánk!!!A Forma-1 az autósport legfelsőbb kategóriája itt a legjobbak küzdenek egymással!
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Forma1 Fan Club vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Forma1 Fan Club közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Köszöntelek a sebesség szerelmesei között!
Remélem tetszik amit találsz nálunk és szívesen csatlakozol hozzánk!!!A Forma-1 az autósport legfelsőbb kategóriája itt a legjobbak küzdenek egymással!
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Forma1 Fan Club vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Forma1 Fan Club közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Köszöntelek a sebesség szerelmesei között!
Remélem tetszik amit találsz nálunk és szívesen csatlakozol hozzánk!!!A Forma-1 az autósport legfelsőbb kategóriája itt a legjobbak küzdenek egymással!
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Forma1 Fan Club vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Forma1 Fan Club közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Köszöntelek a sebesség szerelmesei között!
Remélem tetszik amit találsz nálunk és szívesen csatlakozol hozzánk!!!A Forma-1 az autósport legfelsőbb kategóriája itt a legjobbak küzdenek egymással!
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Forma1 Fan Club vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Az előző bejegyzést kicsit megspékelném egy kis történelemmel,mert hátha nincs mindenki képben ezen motor múltjával.
Tizenöt év alatt a motor nem kevesebb, mint 155 diadalt aratott a Forma-1-ben!
Hiába Amerikai már csak Amerika. A Ford, mint a világ egyik legnagyobb
autógyára, a hatvanas évek végig nem nagyon érdeklődött a Forma-1
iránt. Neki nem a Forma-1 az autósport királykategóriája és kész.
Voltak azonban kis csapatok, akik egy-egy Ford motorral próbálták
megoldani a versenyautójuk meghajtását, ilyen volt a Stebro is. A
kanadai istálló 1963-ban egy Ford motort szerelt versenyjárgányába,
amellyel az USA Nagydíjon álltak rajthoz. A debütálás nem került az
újságok címlapjára, Peter Broeker edzésideje több mint 15 másodperccel
volt lassabb, mint Graham Hill pole-ja. Az amerikai pilóta végül
végigbírta a távot és a verseny végére az utolsó helyről feljött a
hetedikre. Az első nagyobb csapat a McLaren volt, amely a Ford mellett
tette le a voksát. A 3 literes formula bevezetésekor Bruce McLaren az
amerikai gyár Indy 500-as motorját alakította át és ezzel állt rajthoz
a Forma-1-ben. A házasság rövid lett. McLaren az 1966-os monacói
debütálás után inkább a Serenissima V8-asát választotta, de mikor
kiderült, hogy ez a motor sem muzsikál fényesebben, az USA Nagydíjon
már újra a Ford nyolchengeresével száguldott. Ötödik lett, és ez a Ford
első Forma-1-es pontjait jelentette.
A Ford-kapcsolat
Evezzünk egy kicsit vissza Angliába, Northamptonba, ahol egy kis műhely
bújt meg. A céget, amelyet Cosworth Engenieering Ltd-nek hívtak, a
Lotus istállót elhagyó Mike Costin (COS) és Keith Duckworth (WORTH)
mérnökök alapították 1958-ban. A brit cég a hatvanas évekre már
elismerésre méltó eredményeket ért el a versenymotor-gyártásban és
tuningolásban. A Cosworth 1959-ben került először kapcsolatba a
Forddal, amikor a cég szigetországi részlege a brit Forma Junior széria
számára keresett egy alapmotort. A Ford 105 E-re keresztelt egyliteres
négyhengeres erőforrást Duckworth-nak kellett átépíteni, amely egy
Lotus kaszniba került. Jim Clark ezzel az autóval nyert 1960-ban Brand
Hatch-ben. Fél év sem kellett és a fél brit Forma Junior mezőny már a
Cosworth által épített Ford motorokkal ment. A sikerek nyomán a Ford
további megbízásokkal bombázta a kis műhelyt. A Cosworth építette át
például a Ford Cortinák 1,6 literes motorjait versenycélokra. Duckworth
pedig saját maga tervezett újra alkatrészeket ezekre cserélte a
szerinte nem megfelelő darabokat. 1966-tól a Forma-2-ben 1,6 literes
motorok használatát írta elő a szabályzat, amelyet a Ford Cortina
hajtóművéből épített meg a Cosworth. Ez lett az FVA, amely hengerenként
négy szeleppel rendelkezett, ez volt tulajdonképpen a későbbi Cosworth
DFV elődje.
Kis műhely - nagy sikerek
1965-ben a 3 literes formula bevezetése előtti évben, Colin Chapman
többször beszélt Keith Duckworth-szal egy új Forma-1-es motor
megépítésének a lehetőségéről. Az új éra ugyanis vészesen közeledett és
a Lotusnak nem volt megfelelő motorja. Chapmannak mindenképpen
megoldást kellett találnia a problémára, hiszen a Lotus soha nem
gyártott motort, csupán megvásárolta azt, a Ferrarival, a BRM-mel és a
Maseratival ellentétben, akik maguk készítették a hajtóműveiket is.
Duckworth-nak kész tervei voltak a motort illetően, csakhogy Chapmannak
egy lyukas garasa sem volt, hogy megfinanszírozza a projektet. Gondolt
egyet és leült Walter Hayes-szel, a Ford akkori európai elnökével és
elmondta ötletét egy ütőképes Forma-1-es motorról. Egy hónappal később
Hayes Detoritban leült az ifjabbik Henry Forddal és meggyőzte, hogy
szánjanak 100 ezer fontot a Forma-1-re. Ez az összeg mai szemmel
hihetetlenül alacsonynak számít, a Ford inkább Amerikával foglalkozott,
Európa egyáltalán nem érdekelte a tengerentúli vezetőket. Százezer font
meg szinte semmi nem volt, így a nyúl is jóllakott és a káposztai is
megmaradt. Ám mint kiderült, ez volt a Ford valaha hozott legjobb
döntése a versenysportban!
Az amerikai vállalat a Cosworth műhelyt bízta meg az F1-es hajtómű
kifejlesztésével, a 100 ezer fonttal pedig megvásárolta a későbbi
összes jogot, mind a Forma-1-es, mind a Forma-2-es motorokat illetően.
Az erőforrásnak 1967 májusáig kellett versenykésznek lennie, amelyet
ekkor vesz majd át a Ford és ad tovább egy előre meg nem nevezett
Forma-1-es istállónak. Hivatalosan tehát a Lotus neve nem szerepelt
sehol, de az illetékesek számára nyilvánvaló volt. A brit istálló
ugyanis kötött egy szerződést a Forddal, amely szerint 1967-ben
kizárólag a Lotus használhatja a Cosworth által készített aggregátot.
Három liter, nyolc henger, 32 szelep
A Cosworth tulajdonképpen már a meglevő 1,6 literes négyhengeres FVA
motort fabrikálta össze, és ebből építette meg a 3 literes V8-as
szívómotorját. A "Cossie", ahogy később Forma-1-es csaptok a motort
becézték, 2993 köbcentis volt, a hengersorok 90 fokos szöget zártak be
és 32 szelepes volt. A hengerenként négyszelepes megoldás nem volt
újdonság, csupán a megvalósítása volt nehéz. Itt nemcsak gyorsabban
cserélődnek a gázok, hanem az égés is tökéletesebb. A négy szelep
mozgatásához két vezérműtengelyt kellett a motorba építeni, egyet a
szívó-, egyet pedig a kipufogószelepek oldalára. A befecskendezést és a
gyújtást a Lucas szállította, az erőátvitelről pedig a ZF váltója
gondoskodott. A Cosworth DFV 400 lóerőt adott le, ami nem volt
egetverően sok, ha azt vesszük, hogy a Ferrari 390-et tudott, a Honda
420-at, a BRM 16 hengeres aggregátja pedig 475-öt! A "Cossie" azonban a
kezdeti gyermekbetegségeket gyorsan orvosolva rendkívül megbízható és
könnyű volt, mindemellett rendkívül jó fogyasztással rendelkezett. Ez
pedig nem elhanyagolható szempont a versenysportban. Emellett a
megbízás szerint a nyolchengeres háromliteres erőforrásnak olyan
rögzítési pontokkal kellett rendelkeznie, amely lehetővé teszi a hátsó
felfüggesztés a motorblokkhoz való hozzáépítését. Így a Lotus könnyedén
megépíthette a mezőny legjobb monocoque vázát.
Hivatalosan a motor Ford néven futott, a motorfedélen is az amerikai
gyár emblémája díszelgett. (Kivéve az arabok finanszírozta
Saudia-Williams csapatot, ahol politikai okokból 1978 és 1983 között
"Cosworth" név díszelgett.) A köznyelv viszont csak Cosworth-nak, vagy
csak egyszerűen "Cossie"-nak hívta a hajtóművet. A babérokat viszont
hivatalosan a Ford aratta le. (Talán ezért, talán nem, a Cosworth saját
maga is épített egy négykerék hajtású Forma-1-es autót, amelyet Trevor
Taylor és az egyik tulajdonos Mike Costin 1969-ben tesztelt is, de az
autó nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket és soha nem mutatkozott
be a cirkuszban.)
Premiergyőzelem a Forma-1-ben
A "Cossie" 1967. június 4-én a Holland Nagydíjon Zandwoortban
mutatkozott be és rögtön bombasiker született. Az edzésen Graham Hill
volt a leggyorsabb a Lotus-Forddal, a versenyen pedig márkatársa Jim
Clark hengerelt. A "repülő skót" 23 másodperces előnnyel nyert Jack
Brabham előtt és megfutotta a verseny leggyorsabb körét is. A folytatás
is parádésra sikeredett. Clark négy futamot nyert, többet mint bárki
más a mezőnyből. A világbajnok mindezek dacára, az új-zélandi Denny
Hulme lett, egy jóval megbízhatóbb Brabham-Repcóval. A Lotus-Ford hiába
volt gyors, de túl sok technikai zűr hátráltatta Clarkot és Hillt. A
következő évben megszűnt a Lotus kizárólagossága és a Ford kihasználva
a nagy keresletet, piacra dobta az aggregátot. A Ken Tyrrell vezette
Matra istálló mellett a McLaren is kapott a Cosworth motorokból. 1968
azonban már a Lotus éve volt. Jim Clark ugyan halálos balesetet
szenvedett, de Graham Hill megállíthatatlanul száguldott a világbajnoki
címig. A 68-as szezonban a Matra és a McLaren is jól szerepelt és első
teljes évében a Ford-Cosworth 11 győzelmet aratott. Rajtuk kívül csak a
Ferrari tudott nyerni. Egyszer, amikor Jackie Ickx elsőként szakította
át a célvonalat Franciaországban.
A világbajnoki győzelem után a Ford felajánlotta az összes csapatnak,
hogy néhány ezer dolláros darabonkénti áron megvásárolhatják a motort,
ez pedig páratlan üzleti sikert hozott. A turbó-motorok megjelenésig a
"Cossie" szinte legyőzhetetlen volt, mindemellett a hetvenes években a
Forma-1 aranykorát hozta el az erőforrás. Viszonylag olcsón lehetett
ugyanis hozzájutni egy ütőképes hajtóműhöz és a turbó elterjedéséig
szinte a teljes mezőny a Ford-Cosworth erőműveket használta. Csupán a
nagy autógyárak kockáztatták meg, hogy felvegyék a kesztyűt. A Ferrari,
az Alfa Romeo és a Matra merészkedett szívómotorral a Forma-1-be,
közülük viszont csak a Ferrari tudta legyőzni a Cosworth-szot. A siker
ezekben az években tulajdonképpen azon múlott, hogy a motor köré ki
építi a legjobb sasszét.
530 lóerő és 155 F1-es győzelem
A Ford számára az 1973-as év volt a csúcspont, amikor a világbajnokság
valamennyi versenyén nyert! 1982-ig a Ford motorok szinte uralták a
Forma-1-et. 1983-ban a DFV-ből készítettek egy rövidebb furat-löketű
aggregátot ez lett a DFY, de a turbók-erőfölényével már nem sikerült
állni a versenyt. A kezdeti 400 lóerőt az évek során sikerült
feltornázni 500-ra, sőt az 1983-ban készített a DFY már 530 lovat
tudott, de hát ekkor a turbók már 800-nál jártak. És hiába a kedvező
fogyasztás, ekkora hátrányt már nem lehetett behozni. A Cosworth a
tengerentúli Indycar sorozatban is rendkívül sikeres volt. Szintén a
Ford megbízásából 1975-ben fejlesztették ki a 2,65 literes DFX motort,
amely véget vetett az Offenhauser egyeduralmának.
A Ford-Cosworth 1967 és 1985 között 155 Forma-1-es győzelmet szerzett.
Az utolsót 1983. június 5-én Michele Alboreto érte el Las Vegasban. A
Ford Cosworth DFV 15 évet töltött a száguldó cirkusz színpadán és ez
alatt nem kevesebb, mint 12 F1-es egyéni világbajnoki címet nyert,
ezzel a Forma-1 legsikeresebb erőforrása. A hetvenes években volt, hogy
8-10 csapat használta a Cossie által gyártott motorokat, amelyek jól
hoztak a konyhára az angol műhelynek. 1982 végéig 375 Forma-1-es motort
gyártott a Cosworth és emellett a cég a motorok felújítását is
vállalta, amely további komoly bevételt jelentett. A nyolcvanas években
a cég éves bevétele elérte a 30 millió angol fontot és több üzemmel is
rendelkezett.
A Cosworth csillagának leáldozását a turbó-korszak hozta. A Ford
1985-ben épített ugyan turbó-motort, amelyet előbb az amerikai Lola
majd később a Benetton használt, de ez már nem tudott komoly sikereket
elérni. A turbók betiltása után újból a szívómotorok terjedtek el a
Forma-1-ben és a Ford is nagy elánnal vágott bele a küzdelmekbe. Bár az
1989-ben bevezetett HB sorozatjelű aggregátokat is a Cosworth tervezte,
ezeket azonban már "tiszta" Ford nevén adták a csapatoknak.
A Cosworth céget 1998-ban a Volkswagen leányvállalata, az AUDI AG
vásárolta meg, a Rolls Royce Motor Cars-szal együtt. Az év végén a
német vállalat a Ford Motor Company-nek adta el a Cosworth Racinget. A
Ford 1999 végén megvásárolta a Stewart istállót és Jaguarra keresztelve
saját csapattal vett részt a száguldó cirkusz versenyein. A Jaguar
motorjait a Cosworth készítette és emellett egy ideig az Arrowst és a
Minardit is ellátta hajtóművekkel. A Cosworth a Jaguar 2004-es
kivonulásakor szintén eladósorba került. Végül Kevin Kalkhoven, a
ChampCar-széria alapítója dobott mentőövet a cégnek, amelyet ma Gerald
Forsythe-tal közösen működtet. 2005-ben a Red Bull és a Minardi
használta a Cosworth-szokat, 2006-ban pedig a Williams oldalán
díszelgett a kis angliai üzem neve. A "Cossie" szakértők szerint a
legerősebb volt a mezőnyben, viszont nagyon sokat hibásodott meg. A
Williams elhagyta a Cosworth-szot, amely így kiszorult a Forma-1-ből. A
tengerentúli ChampCar-széria valamennyi csapata a Cosworth motorjait
használja 2004-től.
Forrás:http://f1vilag.hu/cikk/20080220/Ford_Cosworth_-_az_F1_legsikeresebb_motorja
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó bejegyzések:
A Cosworth ütőképes erőforrásokat ígér!
A Cosworth visszatér?
Elfogadták a vitatott diffúzorokat
Fejlesztések 2009-ben