Szeretettel köszöntelek a Forma1 Fan Club közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Köszöntelek a sebesség szerelmesei között!
Remélem tetszik amit találsz nálunk és szívesen csatlakozol hozzánk!!!A Forma-1 az autósport legfelsőbb kategóriája itt a legjobbak küzdenek egymással!
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Forma1 Fan Club vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Forma1 Fan Club közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Köszöntelek a sebesség szerelmesei között!
Remélem tetszik amit találsz nálunk és szívesen csatlakozol hozzánk!!!A Forma-1 az autósport legfelsőbb kategóriája itt a legjobbak küzdenek egymással!
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Forma1 Fan Club vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Forma1 Fan Club közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Köszöntelek a sebesség szerelmesei között!
Remélem tetszik amit találsz nálunk és szívesen csatlakozol hozzánk!!!A Forma-1 az autósport legfelsőbb kategóriája itt a legjobbak küzdenek egymással!
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Forma1 Fan Club vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Forma1 Fan Club közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Köszöntelek a sebesség szerelmesei között!
Remélem tetszik amit találsz nálunk és szívesen csatlakozol hozzánk!!!A Forma-1 az autósport legfelsőbb kategóriája itt a legjobbak küzdenek egymással!
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Forma1 Fan Club vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
1994-es május elsején ragyogóan sütött a nap az olaszországi
Imolában, ahol San Marino Nagydíját futotta a Forma-1-es mezőny. Ennek
ellenére fagyos hangulat uralkodott a pálya környékén végig a verseny
folyamán.
Ekkor még nem tudta pontosan senki, hogy itt
a száguldó cirkusz elveszíti egyik legnagyobb pilótáját. De mi is
történt ezen a hétvégén, immáron 15 éve?
Csütörtök, 1994. április 28.
Sheraton Hotel, Padova - Ayrton Senna egy sajtótájékoztató
keretében mutatja be új mountainbike kerékpárját, amelyet az olasz
Carraro céggel közösen fejlesztettek. A fogadásra nem sok Forma-1-es
újságíró ment el, de aki ott volt arra lett figyelmes, hogy Senna
ideges, izgatott és nyúzott volt. Eközben a Williams boksz mélyén lázas
munka folyt. A szemtanuk szerint az autó kormányművén dolgoztak, de a
dolognak senki nem tulajdonított nagy jelentőséget és feledésbe merült.
Péntek, 1994. április 29.
Autodromo Enzo e Dino Ferrari, Imola - Az első figyelmeztető
jel: a brazil - akkor még zöldfülű - Rubens Barrichello a Variente
Bassa-sikánba kicsit gyorsabban érkezett, későn fékezett és a rázókövek
200-as tempónál megdobták a Jordant, amely bombaként vágódott a
gumibálák felett lévő majomfogó hálóba. Rubinho feje az esés közben
nekicsapódott a kerítést tartó egyik fémoszlopnak, de szerencsére csak
az orrcsontja és a karja tört el a versenyzőnek. Ayrton Senna a Medical
Centerben felkereste honfitársát, majd miután folytatódott az edzés fél
másodperccel javította meg saját köridejét. Az edzés utáni interjúk
során megemlítette az imolai pálya állapotát, amely "biztonsági
szempontból nincs rendben. Persze nem ez az egyetlen ilyen pálya." -
mondta a dél-amerikai világbajnok. A riporter megkérdezte Ayrtont, hogy
a pilóták miért nem emelik fel a hangjukat, ha ez így van. "Én maradtam
az egyetlen világbajnok a mezőnyben, és elég sokszor megégettem már a
nyelvem az idők folyamán. Megtanultam, hogy jobb, ha az ember nem hajol
ki túlságosan az ablakon." - válaszolta Senna.
Szombat, 1994. április 30.
Az időmérő edzésen megtörtént a baj. Roland Ratzenberger nagy
sebességgel csapódott a falba. A tévéfelvételek tanúsága szerint a
Simtek-Ford első szárnyának levált egy darabja és az autó nagy
sebességgel vágódott a betonfalba. (Az utolsó mérés szerint
Ratzenberger a Villeneuve-hajlatban 314,9 km/h-val haladt.) A roncs a
Tosa kanyarig sodródott az aszfalton, amelyből az osztrák pilóta feje
természetes ellenes módon lógott ki. Aki látta a baleset képeit kétsége
nem marad arról, hogy Ratzenbergernek nem volt esélye az életben
maradásra.
Ennek ellenére, amikor Sid Watkins professzor a helyszínre ért, az
orvosok lázasan sürögtek-forogtak a versenyző körül. Szívmasszást
alkalmaztak, de mivel az osztrák nyakcsigolyája eltört ez már nem
segíthetett rajta. Hét perc elteltével a már halott versenyzőt
helikopteren vitték a bolognai Ospedale Maggiore klinikára. Az imolai
pálya szóvivője a sajtószobában mondta el a baleset részleteit, majd
nem felejtette el hozzátenni a jól bevált szöveget: "kisebb baleset
történt, a versenyző már úton van a korházba, nincs komolyabb baj, az
edzés hamarosan folytatódik". Miért kellett hazudni, hiszen Roland
Ratzenberger már halott volt, amikor elszállították? Az ok egyszerű
volt: ha a helyszínen állapították volna meg a halál beálltát, az olasz
törvények értelmében le kellett volna állítani a versenyt. Az időmérő
folyatódott, de Senna, Damon Hill, valamint a Sauber és a Benetton
pilótái már nem mentek ki a pályára.
Közben Ayrton Senna saját szakállára vizsgálódni kezdett. Először
rávette az egyik pályabírót, hogy vigye ki a baleset helyszínére (ezért
később az FIA vaskos bírsággal büntette), majd Bolognába ment, hogy
megtudja mi van Ratzenbergerrel. A kórházba nem akarták beengedni,
ezért átmászott a kerítésen. Itt találkozott Sid Watkins-szal, a
Forma-1 orvosával akitől megtudta, hogy a Simtek versenyzőjén már nem
lehetett segíteni. Doktor Watkins a "Triumph and Tragedy in Formula 1"
című könyvében így emlékszik vissza az utolsó beszélgetésére Ayrtonnal:
"Miért nem hagyod abba a versenyzést? Mit akarsz még elérni? Háromszor
voltál világbajnok. Te vagy a leggyorsabb versenyző. Hagyd abba és menj
el horgászni! Nem érdemes kockáztatni." Senna ezt válaszolta: "Sid
vannak dolgok, amelyre nem lehetünk befolyással. Nem tudom abbahagyni,
nekem versenyeznem kell." Nemcsak Sid Watkinsnak volt rossz előérzete,
Senna maga is nyugtalan volt. Barátnőjével, Adriane Galisteu szombat
esete beszélt telefonon, aki később elmondta, hogy Ayrton nagyon
gondterhelt volt és bevallotta, hogy legszívesebben el sem indulna a
versenyen.
Vasárnap, 1994. május 1.
Amikor reggel Senna megérkezett a pályára még mindig nem nyugodott meg
teljesen, látszott rajta, hogy a fejében a pénteki és szombati baleset
járt. Senna a bemelegítő tréning végén az autóból köszöntötte Alain
Prostot, aki a Williams csapat vendége volt a hétvégén. "Helló barátom,
hiányzol ám!" - csengtek a szavai a rádióban. Az edzés után a két nagy
ellenfél, elfelejtve a sok egymás ellen elkövetett sérelmet, együtt
reggelizett. A versenyen a rajtot Senna kapta el a legjobban, de alig
tettek meg néhány száz métert, a hátsó sorokban elszabadult a pokol. Az
ötödik helyről rajtoló JJ Lehto a rajtrácson ragadt és Pedro Lamy, aki
jóval hátrébbról indult, későn vette észre. A Lotus 200-as tempóval
vágódott bele Lehto álló autójába. Az alkatrészek szanaszét repültek és
a lelátón kilenc nézőt megsebesítettek. A futamot nem állították le,
pedig a versenybíróságnak nyomós oka lett volna rá. Inkább az
egyszerűbb megoldást választották és beküldték a biztonsági autót a
pályára. A safety car kiválása után - a hatodik körben - Senna
pillanatok alatt 0,6 másodperces előnyre tett szert a második helyen
autózó Schumacherrel szemben. A brazil világbajnok áthaladt a
célvonalon és megkezdte a hetedik, mint később kiderült utolsó körét. A
célegyenes utáni gyors Tamburello íven a kék-fehér Williams-Renault
hirtelen letért az ideális ívről és 300 km/h-s sebességgel a pályát
szegélyező betonfal felé közeledett. Sennának az utolsó pillanatban még
sikerült körülbelül 200-as sebességre lelassítani az autóját, de a
balesetet már nem tudta elkerülni. A Williams bombaként vágódott a
falba és több pördülést követően a kavicságyban landolt. Az orvosok
miután kiemelték a brazil világbajnokot a roncsokból azonnal látták,
hogy Ayrton komoly fejsérüléseket szenvedett. A leszakadt jobb első
kerékfelfüggesztés a sisakrostélyon keresztül a versenyző arcába
fúródott. Mintegy 20 percig tartott mire elállították annyira a
vérzést, hogy a versenyző szállítható állapotba került. Ayrtont
öntudatlan állapotban a bolognai klinikára vitték, de már nem tudtak
rajta segíteni. 18 óra 40 perckor az ügyeletes orvos Dr. Maria Teresa
Fiandri hiábavalónak tartotta a további beavatkozásokat és leállítatta
a Sennát életben tartó gépeket. Közben a verseny 45 perces megszakítás
után folytatódott, Michael Schumachert inttették le elsőnek mögötte
Nicola Larini és Mika Häkkinen ért célba. Senna autójának roncsát az
olasz rendőrség azonnal lefoglalta. Amikor először átvizsgálták az
autót Senna ülése mellett egy osztrák zászlót találtak. Mint később
kiderült Ayrton a brazil zászló helyett ezzel akart integetni a
győzelem után, Roland Ratzenberger emlékére...
A vitatott kormányrúd
A baleset okáról azonnal találgatások keltek szárnyra. Főként, amikor
kiderült, hogy a Williams csapat változtatásokat végzett a
kormányrúdon, mivel a brazil pilóta arra panaszkodott, hogy a keze
kormányzás közben állandóan nekiütődik a cockpit oldalának. Azért, hogy
a kormányrudat lejjebb engedjék egy 20 centiméteres szakaszon az
egyébként 22 milliméter átmérőjű csövet egy 18 milliméteressel
egészítették ki. Az egyik feltételezés szerint a kormányrúd a
Tamburello kanyarban eltört és Senna emiatt nem tudott bekanyarodni.
Ennek a feltételezésnek látszanak ellentmondani a Williams csapat által
nyilvánosságra hozott telemetrikus adatok, amelyek tanúsága szerint az
ütközés pillanatáig mérhető volt a Senna által a kormánykerékre
kifejtett forgatónyomaték.
A Tamburello kanyar akkoriban nem volt túl bonyolult ív, ennek ellenére
korábban Nelson Piquet (1987) és Gerhad Berger (1989) is nagyot esett
itt. Az osztrák versenyző majdnem az életét is vesztette, amikor
máglyává vált a Ferrarija. Senna esetében az okozhatta a problémát,
hogy a rajtbaleset után öt körön keresztül versenybíróság Opel Vectrája
mögött vánszorgott a mezőny. A lassú tempó miatt a gumik lehűltek, az
abroncsok nyomása lecsökkent. A szakértők szerint ez utóbbi okozhatta
Senna balesetét. A csökkenő nyomás miatt lejjebb került Williams
alvázmagassága is és a Tamburello hepehupás aszfaltján megdobódva
hirtelen megszűnt a leszorító erő. (Egy évvel korábban az aktív
kerékfelfüggesztés kiküszöbölte volna a problémát, mert a kocsitest
állandóan 6 centiméteres magasságban feküdt az úton és a kocsi test
alatt nagy sebességgel áramló levegő az aszfaltra szívta a kocsit.
94-től viszont nem volt aktív felfüggesztés és az alvázmagasság
megváltozása a leszorító erő hirtelen megszűnését okozta, ilyenkor
pedig a pilóta már nem volt képes megfelelően reagálni. Az év elején
ezt történt Jean Alesi és JJ Lehto baleseténél is. Mindkét esetben a
csodával határos módon nem történt komolyabb baj.) Itt már Senna sem
volt képes semmit csinálni, a baleset elkerülhetetlenné vált. Ayrton
rálépett még a fékre, kicsit lassult az autó, de már késő volt, a
kavicságyra évre nem fogott tovább a fék. Ez utóbbi teóriát erősíti meg
Michael Schumacher beszámolója is, aki Senna mögött haladt. A német
pilóta elmondása szerint a Williams rendkívül nyugtalanul feküdt az
úton, az autó alja többször hozzáért az aszfalthoz, amely aprókat
dobott rajta
Hogy pontosan mi történt máig nem tisztázódott és valószínűleg soha nem
is fog. Az egyetlen, aki tudhatta, már elment az élő sorából. Legendává
vált csakúgy, mint Alberto Ascari, Jochen Rindt vagy Jim Clark. Halála
viszont gyökeresen megváltoztatta Forma-1-et. Az imolai balesetek után
a Forma-1 jövője került veszélybe, amit csak radikális
szabálymódosításokkal, a biztonsági intézkedések előtérbe helyezésével
sikerült Max Mosley-nak és az FIA-nak megakadályozni.
A cikk szerzője:Gugó Csaba
URL: http://f1vilag.hu/cikk/2009-05-01/Ayrton_Senna_emlekere_Napfogyatkozas_94
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó bejegyzések:
Ayrton Senna - Hitében közveszélyes zseni